Köpvillkor

Köpvillkor

Priser/Produkter

Alla priser är angivna i svenska kronor, inklusive moms (25%). Vi förbehåller oss rätten att göra nödvändiga prisjusteringar vid behov. Hjälpia reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter. Lagersaldot i butik förändras fortlöpande och kan ha förändrats sedan den senaste avstämningen (avstämning sker flera gånger per dag). Vi reserverar oss därför för eventuell slutförsäljning. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker dock att på bästa sätt exponera dem så korrekt som möjligt. Det innebär att upplevda avvikelser i färg och ton samt storlekar inte är skäl för reklamation.

Personuppgifter

När du lägger en beställning eller registrera dig för nyhetsbrev hos hjalpia.se uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Vi lämnar inte dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via mail.

Beställning

Du beställer så här: 1 Klicka på produkten 2. Välj antal 3. Klicka på ”Köp” 4. Klicka på ”Till kassan” ( Längst ner på sidan ) 5. Välj därefter fraktsätt 6. Välj därefter betalningssätt 7. Klicka på ”Fortsätt ditt köp/kunduppgifter” 8. Fyll i dina kontaktuppgifter alt om du redan är kund fyller du i din mailadress samt lösenord 9. Slutför din beställning genom att klicka på Skicka. Orderbekräftelsen skickas sedan till din mailadress. Det går också bra att ringa eller maila din beställning till oss. Telefonnumret är 0920-220400 och mailadressen är order@hjalpia.se Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Hjälpia lider ekonomiskt eller tar annan skada polisanmäles. IP-numret för den dator beställningen görs ifrån loggas och lämnas till polisen i samband med en polisanmälan. Personer under 18 år är ej berättigad att beställa från Hjälpia utan målmans medgivande.

Leverans och frakt

Din vara/varor skickas till dig inom 1-3 arbetsdagar efter det att vi fått din beställning. Skulle någon produkt vara slut i lager eller av någon annan anledning ta längre tid att leverera meddelar vi dig via mail eller telefon. Viktigt att ni lämnar korrekt mail adress samt mobilnummer så att vi kan komma i kontakt med er. Ej lagerförda varor meddelas till er när leverans kommer att ske. I vanliga fall använder vi oss av Posten eller Schenker som transportör och leverans sker till deras närmaste utlämningsställe som bestämms av erat postnummer. Kom ihåg att ta med er sändningsnummer samt legitimation när ni hämtar ut paketet. Ange gärna på beställningen under övriga uppgifter/ kommentarer vilket Schenker Ombud ni önskar hämta ut varan på. När ni kommit till kassan väljer ni frakt- samt betalningssätt och får då fram den totala summan för varan inkl frakt. Inga övriga kostnader till kommer utöver det. Fraktavgiften bestäms efter vikten på paketet samt om det är skrymmande. Fraktkostnaderna startar från 29:- inkl moms. Är något oklart är det bara att ringa eller maila oss. Vid order över 500:- skickas varorna fraktfritt inom Sverige.
OBS! Ej uthämtade paket debiteras med 250:- för administrativa avgifter.

Transportskada

Om varan är skadad vid leverans vill vi att du anmäler detta till Hjälpia på ankomstdagen via e-post order@hjalpia.se eller att ni ringer oss på 0920-220400, vi ber dig ha ordernummret på skadad försändelse framme. Ser du att kartongen är skadad vid leveranstillfället så ska detta anmälas direkt till Posten / Schenker när du kvitterar ut paketet.

Betalning

Kortbetalning: Hjälpia sammarbetar med Euroline (SEB) och Auriga ePayment som hanterar säkra betalningar över internet. Auriga ePayment använder 3D Secure som är samlingsnamnet för den nya säkerhetsteknik som VISA och MasterCard gemensamt tagit fram för att identifiera kortinnehavaren vid köp över internet. Det innebär att man skapare en kod via sin egen bank som man nyttjar vid kortbetalning, koden är knuten till VISA / MasterCard och ger ytterligare säkerhet vid kortbetalning online. OBS! Mycket viktigt att ni har aktiverat erat betalkort på er bank. Avgift 0 kr.

Faktura: Att betala via faktura är nätets kanske säkraste betalsätt. Att genom sitt personnummer handla via Klarna faktura gör även fakturaalternativet till nätets enklaste. Betalsättet är dessutom extra bra eftersom konsumenten kan känna sig trygg då hon alltid får känna och klämma på varan innan betalningen sker.
Börja med att välja Klarnas fakturaalternativ i butikens kassa. För att genomföra ditt köp skriver du in ditt personnummer. Då görs automatiskt en mikroupplysning som tar ca 1 sekund. Upplysningen gör vi för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp.
När ditt köp har godkänts kan butiken skicka varorna direkt. Nu är det bara lite tålamod som krävs innan du har dina varor i handen.
När du har fått din beställning får du även en faktura via din mailadress.
Normalt sett har du 14 dagar på dig att betala fakturan. Dubbelkolla alltid datumet på din faktura när din betalning senast ska vara Klarna tillhanda.
För att delbetala betalar du bara in ett lägre belopp, men minst det belopp som står vid raden Betala lägst på din faktura.

Delbetalning: Ibland är det bra att kunna betala i sin egen takt. Därför kan du som väljer delbetalningsalternativet – Klarna konto – själv välja hur mycket du betalar varje månad. En annan bra sak är att du samlar alla dina köp via Klarna på ett konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

För att delbetala och samla flera olika köp på en faktura väljer du betalningsalternativet delbetalning via Klarna. För att genomföra ditt köp skriver du in ditt personnummer. Då görs automatiskt en mikroupplysning som tar ca 1 sekund. Upplysningen gör vi för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp.
Inom några dagar kommer du att få dina varor samt ett kontoavtal. Har du handlat för över 1 500 kronor skriver du under avtalet och skickar tillbaka det ena exemplaret till Klarna.

En första kontofaktura kommer sen att skickas till dig. Den betalar du i slutet av nästkommande månad. (Ex. handla i januari – betala i slutet av februari.) Varje månad får du en ny faktura som betalas i slutet av månaden.
Har du handlat i flera olika butiker via Klarna konto samlas dessa på en och samma faktura.
Skulle du vilja betala hela beloppet på en gång går det alldeles utmärkt. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna.
För att göra det betalar du bara in ett lägre belopp. På din kontofaktura vid Betala lägst hittar du vilket belopp du som lägst kan betala.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Om Du ångrar Ditt köp och skickar tillbaka hela ordern betalar vi tillbaka det belopp Du har betalat för varorna, Hjälpia betalar inte tillbaka för frakten. Ni står själv för fraktkostnaden tillbaka till Hjälpia Luleå. För produkter som inte returneras i sitt ursprungliga skick kommer Hjälpia att debitera kunden de kostnader Hjälpia lider för att återställa produkten. Om ni beställt varor för till ett ordervärde av 500:- så  skickas de fraktfritt, skulle ni returnera delar  av paketet så att det ursprungliga ordervärdet understiger 500:- så debiteras ni för frakten. Ångerrätten gäller endast oanvända produkter som returneras oskadade i originalförpackning det är ni som kund som ansvarar för transportrisken. När ni returnerar varor skickar ni dessa direkt till oss på Hjälpia och ej till något utlämningsställe. Returnera inte mot postförskott, Hjälpia löser inte ut sådana leveranser! Glöm inte att ange ditt namn, adress och telefonnummer på försändelsen! Returrätten gäller dock inte varor som är "specialanpassade" då de är mycket svåra att sälja vidare till andra kunder. Returrätten gäller ej provade underkläder, stödstrumpor av hygieniska skäl. Returadressen är: Hjälpia AB, Handelsvägen 19, 973 45 Luleå. Pengarna för varan/varorna får du tillbaka inom 30 dagar efter att de returnerats till oss. Vid t ex leverans av fel vara, fel antal varor eller skadad vara, var vänlig att i första hand kontakta oss på Hjälpia på tel 0920-220400. Dröj inte med att reklamera en vara!