Köpvillkor

Köpvillkor

Priser/Produkter

Alla priser är angivna i svenska kronor, inklusive moms (25%). Vi förbehåller oss rätten att göra nödvändiga prisjusteringar vid behov. Hjälpia reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter. Lagersaldot i butik förändras fortlöpande och kan ha förändrats sedan den senaste avstämningen (avstämning sker flera gånger per dag). Vi reserverar oss därför för eventuell slutförsäljning. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker dock att på bästa sätt exponera dem så korrekt som möjligt. Det innebär att upplevda avvikelser i färg och ton samt storlekar inte är skäl för reklamation.

Personuppgifter

När du lägger en beställning eller registrera dig för nyhetsbrev hos hjalpia.se uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Vi lämnar inte dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via mail.

Beställning

Du beställer så här: 1 Klicka KÖP eller MER INFO. 2. Välj antal, färg, storlek etc. 3. Klicka på "lägg i varukorg” 4. Klicka på "Fortsätt handla" eller ”Till kassan”. 5. Om du är företagskund kan du byta till det här. 6. Välj därefter fraktsätt 7. Lägg in dina personuppgifter samt betalningssätt. 8. Klicka på "gå till betalning". 9. Är alla uppgifter korrekta klicka på "Slutför köp". Orderbekräftelsen skickas sedan till din mailadress. Det går också bra att maila din beställning till oss på order@hjalpia.se. eller ringa, telefonnumret är 0920-220400. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Hjälpia lider ekonomiskt eller tar annan skada beivras. Personer under 18 år är ej berättigad att beställa från Hjälpia utan målsmans medgivande.

Leverans och frakt

Din vara/varor skickas till dig inom 1-3 arbetsdagar efter det att vi fått din beställning. Skulle någon produkt vara slut i lager eller av någon annan anledning ta längre tid att leverera meddelar vi dig via mail eller telefon. Viktigt att ni lämnar korrekt mail adress samt mobilnummer så att vi kan komma i kontakt med er. Ej lagerförda varor meddelas till er när leverans kommer att ske. I vanliga fall använder vi oss av Posten eller Schenker som transportör och leverans sker till deras närmaste utlämningsställe som bestämms av erat postnummer. Kom ihåg att ta med er sändningsnummer samt legitimation när ni hämtar ut paketet. Ange gärna på beställningen under övriga uppgifter/ kommentarer vilket Schenker Ombud ni önskar hämta ut varan på. När ni kommit till kassan väljer ni frakt- samt betalningssätt och får då fram den totala summan för varan inkl frakt. Inga övriga kostnader till kommer utöver det. Fraktkostnad till Schenkers ombud 89:- inkl moms. Fraktkostnad för hemleverans dagtid med Schenker 225:- inkl moms. Är något oklart är det bara att ringa eller maila oss. Vid order över 1100:- skickas varorna fraktfritt inom Sverige med standardfrakten (ombud) eller hemleverans för 136:- inkl moms. 
OBS! Ej uthämtade paket debiteras med 250:- för returfrakt samt administrativa avgifter.

Transportskada

Om varan är skadad vid leverans vill vi att du anmäler detta till Hjälpia på ankomstdagen via e-post order@hjalpia.se eller att ni ringer oss på 0920-220400, vi ber dig ha ordernummret på skadad försändelse framme. Ser du att kartongen är skadad vid leveranstillfället så ska detta anmälas direkt till Posten / Schenker när du kvitterar ut paketet.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Du kan läsa mera om Klarnas villkor på https://www.klarna.com/se/villkor/

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas köpvillkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du Hjälpias köpvillkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.

En kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Frågor om Klarna Checkout kan du ställa hos deras kundtjänst  https://www.klarna.com/se/kundservice eller ring 08/12012010.

Vi belastar ett ev kontokort först när vi skickar varan, pengar dras inte om vi inte har skickat varan till dig.  

Normalt sett har du 14 dagar på dig att betala fakturan. Dubbelkolla alltid datumet på din faktura när din betalning senast ska vara Klarna tillhanda.
För att delbetala betalar du bara in ett lägre belopp, men minst det belopp som står vid raden Betala lägst på din faktura.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Om Du ångrar Ditt köp och skickar tillbaka hela ordern betalar vi tillbaka det belopp Du har betalat för varorna, Hjälpia betalar inte tillbaka för frakten. Ni står själv för fraktkostnaden tillbaka till Hjälpia Luleå. För produkter som inte returneras i sitt ursprungliga skick kommer Hjälpia att debitera kunden de kostnader Hjälpia lider för att återställa produkten. Om ni beställt varor för till ett ordervärde som ger fri frak och sedan returnerar delar av leveransen så att ordervärdet understiger gransen för fri frakt så krediteras returnerad produkt men ni debiteras för frakten. Ångerrätten gäller endast oanvända produkter som returneras oskadade i originalförpackning det är ni som kund som ansvarar för transportrisken. När ni returnerar varor skickar ni dessa direkt till oss på Hjälpia och ej till något utlämningsställe. Returnera inte mot postförskott, Hjälpia löser inte ut sådana leveranser! Glöm inte att ange ditt namn, adress och telefonnummer på försändelsen! Returrätten gäller dock inte varor som är "specialanpassade" då de är mycket svåra att sälja vidare till andra kunder. Returrätten gäller ej provade underkläder, stödstrumpor samt toalett och hygienprodukter. Returadressen är: Hjälpia AB, Handelsvägen 19, 973 45 Luleå. Pengarna för varan/varorna får du tillbaka inom 30 dagar efter att de returnerats till oss. Vid t ex leverans av fel vara, fel antal varor eller skadad vara, var vänlig att i första hand kontakta oss på Hjälpia på tel 0920-220400. Dröj inte med att reklamera en vara!